Ok ke bisnes cetak baju ni?

Ramai pelanggan saya yang bertanya soalan ini. Ok ke bisnes cetak baju ni?

Sebenarnya peluang di dalam bidang ini agak unik kerana semakin banyak persaingan, peluang tetap akan wujud dan boleh dikongsi secara adil. Malah ianya semakin meningkat. Maksud saya pasaran tidak tepu. Semakin kita maju, perniagaan ini semakin relevan dan tetap berkembang secara dinamik.

image

Dengan adanya perkembangan media sosial samada Facebook, Instagram mahupun Twiter, perniagaan ini akan terus berkembang. Perkembangan bidang ini bukan sahaja terbatas kepada teknologi dan teknik cetakan, tetapi merangkumi aspek pemasaran dan penciptaan peluang.

Trend semasa

Bidang cetakan t shirt berkembang secara selari dengan trending semasa, pertambahan penduduk, corak perbelanjaan, kaedah promosi mahupun penjenamaan.

Sebagai contoh apabila berlaku sesuatu peristiwa atau trending di media sosial, permintaan kepada cetakan t shirt akan meningkat. Pelbagai design yang kreatif samada secara terus atau sindiran terhadap sesuatu isu akan terhasil. Ianya akan menjadi viral dan mewujudkan satu permintaab yang cukup hebat. Inilah yang dinamakan trend semasa.

image

Permintaan konvensional

Selain permintaan secara trending, permintaan design konvensional masih memainkan peranan penting untuk mengekalkan momentum permintaan terhadap bidang cetakan t shirt. Kaedah dan teknik cetakan lama seperti silkscreen masih menjadi kegilaan kerana mutu penghasilan t shirt.

Selain itu design yang dihasilkan juga cukup klasik dan menarik. Penggunaan konsep minimalist banyak mempengaruhi cara dan trend pembelian pelanggan.

image

Permintaan yang tidak mati

Sebenarnya permintaan terhadap bidang cetakan t shirt tidak akan mati. Bidang ini akan terus berkembang selari dengan cara dan gaya fesyen semasa.

Leave a comment